Antalet nya företag minskade något
År 2023 startades något färre nya företag än året innan. Vi behandlade betydligt fler ändringar i företagens registeruppgifter än året innan.
Vi lyckades eliminera anhopningen av anmälningar och förkorta handläggningstiderna för i synnerhet etableringsanmälningar för nya företag.
Antalet etableringsanmälningar till handelsregistret förblev oförändrat
Antalet etableringsanmälningar till handelsregistret förblev oförändrat: År 2023 inkom 38 833 etableringsanmälningar, medan antalet år 2022 var 38 665.
Behandlade etableringsanmälningar
Antalet behandlade etableringsanmälningar minskade något. År 2023 behandlade vi 37 974 etableringsanmälningar för nya företag, medan antalet år 2022 var 38 910.
Behandlade ändringsanmälningar
Antalet behandlade ändringsanmälningar ökade betydligt. År 2023 behandlade vi 271 903 ändringsanmälningar, medan vi 2022 behandlade 230 601 anmälningar.
Behandlade anmälningar om förmånstagare
Antalet behandlade anmälningar om förmånstagare ökade klart. År 2023 behandlade vi 51 233 anmälningar om förmånstagare. År 2022 var antalet 37 088.
Företagsinteckningsärenden
Antalet företagsinteckningsärenden som infördes i handelsregistret var i stort sett oförändrat. År 2023 inkom 4 238 företagsinteckningsärenden, år 2022 var antalet 4 428.Den nya lagen främjar uppdatering av uppgifter i handelsregistret
Den nya handelsregisterlagen trädde i kraft i början av juni 2023. Den nya lagen ger användarna av uppgifterna i handelsregistret visshet om att uppgifterna i registret är mer omfattande och har högre kvalitet än tidigare. Lagen ger PRS effektivare metoder att främja att registeruppgifterna är aktuella.
Den nya lagen tillämpas stegvis. En del av de nya bestämmelserna träder i kraft 2025–2026.
Under det gångna året förberedde vi oss på de nya bestämmelserna genom att utveckla våra system och våra e-tjänster. Läs mer om den nya handelsregisterlagen.Öppnas i en ny flik
Nya e-tjänster
Våren 2023 tog vi i bruk den förnyade informationstjänsten för företags- och organisationsdatasystemet (företags- och organisationssökning på ytj.fi). Tjänsten innehåller basuppgifter om alla företag och samfund med FO-nummer och är en av PRS mest använda e-tjänster. Vi förnyade tjänsten bland annat utifrån kundrespons.
Vi utvecklade de elektroniska anmälningarna genom att publicera en helt ny tjänst för bildande av aktiebolag. Med hjälp av den nya tjänsten kan ett aktiebolag startas elektroniskt i de flesta situationer där det inte tidigare varit möjligt.
Vi förnyade också aktiebolagets handledda etableringspaket, där tjänsten skapar ett etableringsavtal och en bolagsordning för bolaget.
Förnyelsen av de elektroniska ärende- och informationstjänsterna fortsätter under de kommande åren.
Fortsatta åtgärder bereddes inom projektet Företagets digitala ekonomi
Projektet Företagets digitala ekonomi, som koordineras av PRS, framskred enligt tidtabellen.
Under det gångna året utredde projektet bland annat företagens och samfundens digitala plånbok ur kundernas och lagstiftningens synvinkel samt främjade på olika sätt ibruktagandet av ett elektroniskt kvitto (eKvitto).
Som den första bokföringsenheten inom statsförvaltningen och i samarbete med projektet gjorde PRS det möjligt att få eKvitto. En kund som betalar vid PRS serviceställe i Helsingfors får ett eKvitto på sitt köp om hen har ingått ett avtal med den tjänsteleverantör som levererar eKvitton.
Projektet fortsatte beredningen av ekosystemet för digital ekonomi bland annat genom att genomföra verktyg med vilka samarbetet mellan omfattande helheter kan utvecklas utifrån företagens och marknadens lägesbild.
Projektet avslutas i slutet av 2024. Därefter är arbets- och näringsministeriet ansvarigt ministerium för ekosystemet för digital ekonomi och PRS är ansvarig myndighet.
Läs mer om projektet och dess resultat: www.yrityksendigitalous.fiÖppnas i en ny flik
Vi främjade digitala bokslut
PRS har som mål att öka andelen bokslut i digital form.
Till handelsregistret anmäls årligen cirka 260 000 bokslut. En liten del av dem är digitala.
Under det gångna året främjade vi användningen av digitala bokslut som en del av projektet Företagets digitala ekonomi bland annat genom försök som genomfördes tillsammans med två programleverantörer.
Vi förberedde oss för hållbarhetsrapporter
Vi inledde förberedelserna för att ta emot hållbarhetsrapporter från stora företag som en del av bokslutet. Skyldigheten att rapportera om hållbarhet för börsföretag och andra stora företag börjar stegvis från och med den räkenskapsperiod som inleds 2024.
Med hållbarhetsrapporten rapporterar stora företag om sin förvaltning och verksamhetens inverkan på miljön och samhället. De ska i fortsättningen anmäla hållbarhetsrapporten och alla andra handlingar som ingår i bokslutet i digital form till handelsregistret.
PRS godkänner de revisorer som verifierar hållbarhetsrapporteringen och övervakar deras verksamhet.