Asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla
Vuonna 2023 asiakastyytyväisyys pysyi edellisvuosilta tutulla hyvällä tasolla. Asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana eli asiakastyytyväisyyskyselyjen painotettu keskiarvo oli edellisvuosien tapaan 4,0 (asteikolla 1–5).
Saimme asiakkailtamme kiitosta erityisesti asiakaspalvelustamme. Asiakkaat antoivat sekä PRH:n asiakasneuvonnan palvelualttiudelle että asiantuntevuudelle arvosanaksi erinomaisen 4,6.
Asiakaskyselyjen perusteella PRH:n palvelut vastaavat yhä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Vuonna 2023 arvosana oli 4,1, kun se oli edellisvuonna 4,0.
Mittaamme palvelukykyämme sekä palvelujemme laatua ja vaikuttavuutta yleisillä asiakastyytyväisyyskyselyillä ja kohdennetuin palvelukohtaisin kyselyin.
Asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana 2020–2023
Asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana perustuu asiakastyytyväisyyskyselyjen painotettuun keskiarvoon. Se on pysynyt 4,0:ssa vuosina 2020–2023 (asteikolla 1–5).
Eniten yhteydenottoja kaupparekisteriasioista
Aiempien vuosien tapaan asiakkaat ottivat eniten yhteyttä asiakaspalveluun puhelimitse ja kaupparekisteriasioissa.
Vuonna 2023 puuttuviin edunsaaja- ja tilinpäätöstietoihin liittyvät muistutukset yrityksille lisäsivät merkittävästi yhteydenottoja asiakaspalveluun. Samoin asunto-osakeyhtiöiden osakeluetteloiden siirto huoneistotietojärjestelmään lisäsi yhtiöiden neuvonnan tarvetta kaupparekisteriasioissa.
Sähköisiä palveluja pidetään helppokäyttöisinä
Asiakkaiden odotukset PRH:n sähköisiä palveluja kohtaan kasvavat vuosi vuodelta. Tästä huolimatta asiakkaat arvioivat jälleen sähköisten palvelujen helppokäyttöisyyden edellisvuoden tapaan tasolle 4,0.
Helppokäyttöisyydessä kärkeä pitää YTJ:n yritys- ja yhteisöhaku arvosanalla 4,4. Käytetyin asiointipalvelumme on kaupparekisteri-ilmoittamisen YTJ-palvelu, jonka helppokäyttöisyyden asiakkaat arvioivat tasolle 3,6.
Yli 20-vuotiasta YTJ-palvelua uudistetaan vaiheittain. Palvelun jo uudistetut osat, kuten osakeyhtiön perustaminen, saivatkin asiakkailta helppokäyttöisyydestä keskiarvoa selvästi korkeamman arvosanan.
Asiakaskeskeisyydessä eteenpäin
Olemme viime vuosina panostaneet asiakaskeskeisyyteen ja asiakkaan äänen tuomiseen koko kehitysprosessiin erityisesti sähköisten palvelujen suunnittelussa.
Lue lisää asiakaskeskeisyydestä ja asiakkaiden osallistamisesta palvelujen kehittämiseen vastuullisuusraportistamme.