Orionin lääkebrändit rakennetaan pitkäjänteisellä tavaramerkkityöllä

Kansainväliseksi yhtiöksi kasvanut Orion aloitti lääkkeiden valmistuksen Suomessa yli sata vuotta sitten. Lääketuotteiden kaupallistamisessa tavaramerkeillä on merkittävä rooli.

Avatessaan lääkekaappinsa suomalainen näkee todennäköisesti useissa pakkauksissa Orionin kaarevan logon. Brändeistä tunnetuin lienee tulehduskipulääke Burana, jonka ohella Orionilla on Patentti- ja rekisterihallituksen tavaramerkkitietokannassa lähes 400 voimassa olevaa merkkiä. Farmasiatuotteiden IPR-suojauksessa on omat mutkansa.

”Lääkealalla emme voi tulla markkinoille ilman myyntilupaa, ja sitä haettaessa patentoidulla lääketuotteella täytyy olla nimi”, sanoo Orionin IPR-johtaja Heidi Adler.

”Lupahakemuksia varten keksimme ja rekisteröimme paljon tavaramerkkejä, joista osaa ei koskaan tarvita. Jos käyttämättä jäävän merkin menettäisi kolmessa vuodessa kuten Yhdysvalloissa, nimiä vapautuisi kiertoon nopeammin”, Orionin tavaramerkkisalkusta vastaava Taru Kallio-Nyholm täydentää.

Yhtiön Suomen ihmislääkeliiketoiminnan liikevaihdosta lähes neljäsosa tulee itsehoitovalmisteista, joiden myyntiä ja markkinointia Kallio-Nyholm vertaa muihin kuluttajatuotteisiin. Tavaramerkillä suojataan siis nimen lisäksi pakkauksia ja muita visuaalisia elementtejä.

Uudet konseptibrändit, kuten aktiiviseen elintapaan liittyvät tuotesarjat mahdollisine puhelinsovelluksineen, suojataan monipuolisesti.

Adler ja Kallio-Nyholm kertovat rekisteröivänsä tavaramerkit yleensä ensin PRH:ssa, koska se tutkii merkin viran puolesta nopeasti ja huolellisesti. Kuuden kuukauden prioriteettiaika on heidän mukaansa kuitenkin liian lyhyt farmasiatuotteille, joille he lisäksi toivoisivat tavaramerkkiluokituksessa aivan omaa kategoriaa.

Taru Kal­lio-Ny­holm ja Heidi Adler ha­lua­vat pi­tää voi­mas­sa Orio­nin pe­rin­teik­käi­tä ta­va­ra­merk­ke­jä. Esi­mer­kik­si vuon­na 1949 re­kis­te­röi­ty VI­TOL muis­tut­taa Arvo Yl­pön pe­las­ta­neen pait­si lap­sia rii­si­tau­dil­ta myös Orio­nin kon­kurs­sil­ta.

Alkuperälääkkeet menestyvät kansainvälisillä markkinoilla

Orionin pääkonttori ja omistuspohja ovat yhä tukevasti Suomessa, vaikka vuonna 1917 perustettu lääkepaja on kasvanut globaaliksi pörssiyhtiöksi, joka tekee yhteistyötä alan kansainvälisten toimijoiden kanssa.

Lääkekehitys vaatii pitkäjänteistä työtä, ja Adlerin mukaan uuden lääkkeen kehittäminen vie tyypillisesti 10–15 vuotta ennen markkinoille tuloa.

”Haluamme olla innovatiivinen talo, ja alkuperälääkkeet muodostavat nyt ja tulevaisuudessa merkittävän osan liikevaihdosta. Niiden immateriaalioikeudet suojataan liiketoimintastrategiaa tukien alueellisesti tai paikallisesti.”

Yrityksen kasvustrategia suuntautuu Euroopan markkinoiden vahvistamisen lisäksi Aasiaan ja Yhdysvaltoihin, ja yhtiöllä on omat myyntiyksiköt 33 maassa. Kansainvälistyminen on merkinnyt myös IPR-valvonnan tehostamista ja puuttumista mahdollisiin kopioihin ja lääkeväärennöksiin.

Orion Oyj

• Perustettu Helsingissä vuonna 1917
  • Tutkii, kehittää ja tuottaa lääkkeitä sekä ihmis- että eläinkäyttöön.
  • Uusien alkuperälääkkeiden tutkimus keskittyy kivun hoitoon ja syöpälääkkeisiin.
  • Pääkonttori ja 6 muuta toimipistettä Suomessa, myyntiyksikkö 33 maassa
  • Henkilöstöä Suomessa noin 2 600, ulkomailla tuhat (2023)
  • Liikevaihto 1 013 miljoonaa euroa, liikevoitto 26,4 % (2023)­

Teksti: Päivi Helander