Gå direkt till innehållet
ÅRSREDOVISNING 2024

Antalet varumärkesansökningar håller på att minska

Antalet nationella varumärkesansökningar var på nedgång. Antalet ansökningar ökade dock i sex landskap: Mellersta Finland, Norra Savolax, Åland, Kajanaland, Österbotten och Lappland. I de övriga landskapen minskade antalet ansökningar.

Målet för handläggningstiden för nationella varumärkesansökningar underskreds. Ansökningarna behandlades 2024 inom i genomsnitt 28 dagar.

Varumärken registreras för att skydda affärsverksamheten

Allt fler företag vill registrera varumärken för att skydda affärsverksamheten och minska riskerna. Detta framgick av en enkät riktad till nya varumärkesinnehavare som vi genomförde i september 2023 och mars 2024. Sammanlagt 151 svar kom in.

De företag som svarade på enkäten betonade behovet av att skydda sina egna varumärken och på så sätt skilja sig från konkurrenterna och även skydda sig mot eventuellt missbruk. Enligt svaren ökar registreringen av varumärken också företagets trovärdighet. En lansering av en ny produkt var en viktig orsak för många att ansöka om varumärke.

Nationella varumärkesansökningar

Antalet nationella varumärkesansökningar minskade. År 2024 mottog PRS 2 388 ansökningar. År 2023 uppgick antalet till 2 617.


Avgjorda nationella varumärkesansökningar

Antalet avgjorda ansökningar om nationella varumärken minskade. År 2024 avgjordes 2 355 ansökningar, medan 2 849 ansökningar avgjordes 2023.

Internationella varumärkesärenden

Behandlade Madrid-ansökningar (ursprungsland Finland)

Antalet behandlade Madrid-ansökningar (ursprungsland Finland) minskade. År 2024 behandlades 46 ansökningar och år 2023 57 ansökningar.


Avgjorda Madrid-ansökningar (målland Finland)

Antalet avgjorda Madrid-ansökningar (målland Finland) minskade. År 2024 avgjordes 701 ansökningar, medan motsvarande siffra 2023 var 951.


Registrerade mönsterrätt (design)

Antalet registrerade mönster minskade. År 2024 registrerades 56 mönster, medan 63 registrerades 2023.


De elektroniska varumärkes- och mönsterrättstjänsterna förnyades

Under det gångna året tog vi i bruk förnyade e-tjänster i anslutning till varumärken och mönsterrätt. De nya tjänsterna underlättar arbetet för dem som ansöker om och innehar varumärken och mönsterrätt samt erbjuder en förbättrad användarupplevelse.

En av utgångspunkterna för utvecklingen av tjänsterna var att beakta den kundrespons som samlats in om de gamla tjänsterna. Kunderna deltog också i testningen av tjänsterna under utvecklingsarbetet.

Tjänsteutvecklingen genomfördes som en del av samarbetet mellan EU:s immaterialrättsmyndighet (EUIPO) och EU:s nationella myndigheter.

Examina för ombud för industriellt rättsskydd

År 2024 ordnades inget prov i mönsterrätt i examina för ombud för industriellt rättsskydd. År 2023 godkändes två examinander i provet i mönsterrätt.

Godkända i den gemensamma delen

Antalet godkända i den gemensamma delen av examen för ombud för industriellt rättsskydd var oförändrat. Både 2024 och 2023 godkändes 8 personer.


Godkända i patenträtt

I delområdet patenträtt i examen för ombud för industriellt rättsskydd 2024 godkändes 4 personer, medan antalet 2023 var 3.


Godkända i varumärkesrätt

I delområdet varumärkesrätt i examen för ombud för industriellt rättsskydd 2024 godkändes 4 personer, medan antalet 2023 var 3.



Kampanj om immateriella rättigheter i den digitala miljön

I november 2024 inledde vi en kommunikationskampanj som strävar efter att öka små och medelstora företags och företagares medvetenhet om vikten av att skydda immateriell egendom nu och i framtiden. I kampanjen lyfter man särskilt fram företag som utvecklar digitala lösningar och immateriella rättigheter som de utnyttjar i sin affärsverksamhet.

EU:s immaterialrättsmyndighet EUIPO var kampanjens huvudsakliga finansiär. Kampanjen var en fortsättning på kommunikationskampanjen om formgivning och mönsterrätt som genomfördes hösten 2023.
www.aineettomiatarinoita.fi (på finska)Öppnas i en ny flik

Im­ma­te­ri­el­la rät­tig­he­ter görs kän­da bland ung­do­mar

I sam­ar­be­te med Upp­hovs­rät­tens in­for­ma­ti­ons- och över­vak­nings­cen­tral (TTVK) och Ko­pi­osto pro­du­ce­ra­de vi en kam­panj för unga om im­ma­te­ri­el­la rät­tig­he­ter. Kam­pan­jen ge­nom­för­des med stöd av EU:s im­ma­te­ri­al­rätts­myn­dig­het (EUI­PO). Kam­pan­jen be­står av två de­lar: en kam­panj i so­ci­a­la me­di­er och ett läro­ma­te­ri­al om äm­net.

Läs mer:

Kampanjen Kopiraittila skolaÖppnas i en ny flik