Siirry suoraan sisältöön
VUOSIKERTOMUS 2024

Tavaramerkkihakemusten määrä laskuun

Kansallisten tavaramerkkihakemusten määrä kääntyi laskuun. Hakemusmäärät kasvoivat kuitenkin kuudessa maakunnassa: Keski-Suomessa, Pohjois-Savossa, Ahvenanmaalla, Kainuussa, Pohjanmaalla ja Lapissa. Muissa maakunnissa hakemusten määrä laski.

Kansallisten tavaramerkkihakemusten käsittelyaikatavoite alitettiin. Hakemukset käsiteltiin vuonna 2024 keskimäärin 28 päivässä.

Tavaramerkki rekisteröidään liiketoiminnan suojaamiseksi

Yhä useammat yritykset haluavat rekisteröidä tavaramerkin liiketoiminnan suojaamiseksi ja riskien pienentämiseksi. Tämä selvisi uusille tavaramerkkien haltijoille suunnatusta kyselystä, jonka toteutimme syyskuussa 2023 ja maaliskuussa 2024. Vastaajia oli yhteensä 151.

Kyselyyn vastanneet yritykset korostivat tarvetta suojata omat tuotemerkkinsä ja siten erottua kilpailijoista ja suojautua myös mahdollisilta väärinkäytöksiltä. Vastaajien mielestä tavaramerkin rekisteröinti lisää myös yrityksen uskottavuutta. Myös uuden tuotteen lanseeraus oli monille tärkeä syy hakea tavaramerkkiä.

Kansalliset tavaramerkkihakemukset

Kansallisten tavaramerkkihakemusten määrä laski. Vuonna 2024 PRH:een tuli 2 388 hakemusta. Vuonna 2023 niitä tuli 2 617.


Ratkaistut kansalliset tavaramerkkihakemukset

Ratkaistujen kansallisten tavaramerkkihakemusten määrä laski. Vuonna 2024 ratkaistiin 2 355 hakemusta, kun vuonna 2023 niitä ratkaistiin 2 849.


Kansainväliset tavaramerkkiasiat

Käsitellyt Madrid-hakemukset (alkuperämaa Suomi)

Käsiteltyjen Madrid-hakemusten (alkuperämaa Suomi) määrä laski. Vuonna 2024 käsiteltiin 46 hakemusta ja vuonna 2023 käsiteltiin 57 hakemusta.


Ratkaistut Madrid-hakemukset (kohdemaa Suomi)

Ratkaistujen Madrid-hakemusten (kohdemaa Suomi) määrä laski. Vuonna 2024 ratkaistiin 701 hakemusta, kun vuonna 2023 vastaava luku oli 951.


Rekisteröidyt mallit

Rekisteröityjen mallien määrä laski. Vuonna 2024 rekisteröitiin 56 mallia, kun vuonna 2023 niitä rekisteröitiin 63.

Sähköiset tavaramerkki- ja mallioikeuspalvelut uudistuivat

Kuluneena vuonna otimme käyttöön uudistetut sähköiset tavaramerkin ja mallioikeuden asiointipalvelut. Ne helpottavat tavaramerkkien ja mallioikeuksien hakijoiden ja haltijoiden työtä sekä tarjoavat parannetun käyttökokemuksen.

Palveluiden uudistamisen yhtenä lähtökohtana oli vanhoista palveluista kerätyn asiakaspalautteen huomioiminen. Asiakkaat myös osallistuivat palvelujen testaukseen kehitystyön aikana.

Palvelujen uudistus toteutettiin osana EU:n teollisoikeusviraston (EUIPO) ja EU:n kansallisten virastojen muodostaman verkoston yhteistyötä.

Teollisoikeusasiamiestutkinnot

Vuonna 2024 teollisoikeusasiamiestutkinnoissa ei järjestetty mallioikeuden koetta. Vuonna 2023 mallioikeuden kokeessa hyväksyttiin 2 kokelasta.

Yhteisessä osassa hyväksytyt

Teollisoikeusasiamiestutkinnon yhteisessä osassa hyväksyttyjen määrä oli ennallaan. Sekä vuonna 2024 että vuonna 2023 hyväksyttyjä oli 8.


Patenttioikeudessa hyväksytyt

Teollisoikeusasiamiestutkinnon patenttioikeudessa vuonna 2024 hyväksyttyjä oli 4, kun vuonna 2023 heitä oli 3.


Tavaramerkkioikeudessa hyväksytyt

Teollisoikeusasiamiestutkinnon tavaramerkkioikeudessa vuonna 2024 hyväksyttyjä oli 4, kun vuonna 2023 heitä oli 3.




Kampanja aineettomista oikeuksista digitaalisessa ympäristössä

Marraskuussa 2024 käynnistimme viestintäkampanjan, joka pyrkii lisäämään pk-yritysten ja yrittäjien tietoisuutta aineettoman omaisuuden suojaamisen tärkeydestä nyt ja tulevaisuudessa. Kampanjassa nostetaan esille erityisesti digitaalisia ratkaisuja kehittävät yritykset ja niiden liiketoiminnassaan hyödyntämät aineettomat oikeudet.

Kampanjan pääasiallisena rahoittajana toimi EU:n teollisoikeusvirasto EUIPO. Kampanja oli jatkoa syksyllä 2023 toteutetulle muotoiluun ja mallioikeuteen painottuneeseen viestintäkampanjaan.

Tutustu aineettomia tarinoita -kampanjaan.Avautuu uuteen välilehteen

Ai­neet­to­mat oi­keu­det nä­ky­vik­si nuo­ril­le

Tuo­tim­me yh­teys­työs­sä Te­ki­jä­noi­keu­den tie­do­tus- ja val­von­ta­kes­kuk­sen (TTVK) ja Ko­pios­ton kans­sa nuo­ril­le suun­na­tun kam­pan­jan ai­neet­to­mis­ta oi­keuk­sis­ta. Kam­pan­ja to­teu­tet­tiin EU:n teol­li­soi­keuk­sien vi­ras­ton (EUI­PO) tuel­la. Kam­pan­ja ja­kaan­tuu kah­teen osaan: so­si­aa­li­sen me­dian kam­pan­jaan ja ai­hees­ta tuo­tet­tuun op­pi­ma­te­ri­aa­liin.

Tu­tus­tu Ko­pi­rait­ti­la-kam­pan­jaanAvautuu uuteen välilehteen