Kestävää varojen käyttöä yhteiskunnan parhaaksi
Taloudellisen ja hallinnollisen vastuun osa-alue liittyy YK:n kestävän kehityksen tavoitteeseen:
- Rauhaa ja oikeudenmukaisuutta, hyvä hallinto (16).

- Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
- PRH:n investoinnit, hankinnat ja varojen käyttö tehdään kestävästi ja yhteiskunnan parhaan hyödyn mukaisesti
- Väärinkäytösriskiä pienennetään ennakoivilla toimenpiteillä.
Taloudellinen ja hallinnollinen vastuumme on lisäksi muun muassa toiminnan lainmukaisuutta ja rekisteritietojemme ajantasaisuutta ja täten mahdollisimman vaikuttavan asiakasarvon tuottamista asiakkaillemme, yrityksille ja yhteisöille, sekä suomalaiselle yhteiskunnalle.
Taloustilanne edelleen vakaa
PRH:n taloudellinen tilanne vuonna 2024 oli hyvä. Ennusteet PRH:n talouskehitykselle näyttävät kuitenkin, että rahoitustilanne vaikeutuu. Valtiontalouden säästöt ovat kohdistuneet myös PRH:n toimintamenoihin. Toisaalta vaatimukset palvelujen ja toimintojen kehittämiseksi merkitsevät edelleen tarvetta järjestelmäinvestoinneille sekä niiden myötä kasvaville ylläpitokustannuksille.
Vuoden 2025 alussa on käynnistetty toimia, joilla pyritään varmistamaan PRH:n talouden tasapaino myös tulevina vuosina.
Lue lisää taloudellisesta tuloksesta vuosikertomuksestamme.
Tilinpäätöstietojen kattavuus kaupparekisterissä laski hieman
Yhteiskunnan ja yritysten tilinpäätöstietoja tarvitsevien etu on, että tiedot ovat kaupparekisterissä mahdollisimman kattavasti. PRH on pyrkinyt aktiivisilla ja jatkuvasti kehittyvillä valvontatoimillaan parantamaan rekisterissä olevien tilinpäätöstietojen kattavuutta.
Vuonna 2024 kattavuus hieman laski edellisvuodesta. Tämä oli seurausta siitä, että syksyllä 2024 keskeytettiin yritysten poistaminen kaupparekisteristä sillä perusteella, että yritys on jättänyt tilinpäätöstietojen toimittamisvelvoitteen täyttämättä. Virasto jäi odottamaan vuoden 2025 alun lakimuutosta, jolloin poistetun yrityksen palauttaminen rekisteriin oli jälleen mahdollista.
Vuonna 2024 tietojen kattavuus oli 94,9 prosenttia, kun vuonna 2023 kattavuus oli jopa 96,2 prosenttia. Vuonna 2022 kattavuus oli 95,3 prosenttia ja vuonna 2021 kattavuus oli 89,8 prosenttia.

Kestävyysraportointitarkastajien ja kestävyystarkastusyhteisöjen rekisteröinti alkoi
PRH alkoi heti vuoden 2024 alusta rekisteröidä kestävyysraportointitarkastajia ja kestävyystarkastusyhteisöjä. Rekisteröinnin jälkeen tilintarkastaja voi käyttää kestävyysraportointitarkastajan (KRT) nimikettä.
Kestävyysraportointitarkastajat tarkastavat yritysten kestävyysraportointia. Yritykset raportoivat jatkossa liiketoimintansa kestävyydestä kestävyysraportilla.
Riskien hallittua hallintaa
PRH:n riskejä hallittiin vuonna 2024 tulosalueilla itsenäisesti edellisten vuosien riskienhallinnan kehittämistyön pohjalta. Yhtenäisen ja tiiviimmin operatiiviseen toimintaan yhdistyvän riskienhallinnan saavuttamiseksi vaaditaan kuitenkin vielä PRH-tasoisia linjauksia ja keskitettyä tukea ja ohjausta. Vuoden 2025 alussa tehtävään varattiin lisäresursseja.
Tietojohtamisen periaatteina avoimuus, läpinäkyvyys ja laadukas tieto
PRH:n tietojohtamisen visio määritettiin vuoden 2022 lopussa ja tietostrategia hyväksyttiin joulukuussa 2024. Tietostrategia linjaa PRH:n tietojohtamisen tavoitteet ja periaatteet sekä nykyhetken keskeiset strategiset valinnat ja toimenpiteet, joilla tietojohtamista edistetään konkreettisesti vuonna 2025 ja yleisellä tasolla vuosina 2026–2028.
Tietojohtamisella tavoitellaan tiedon järjestelmällistä hyödyntämistä valmistelussa, päätöksenteossa ja toimeenpanossa. Tietojohtamisella voidaan parantaa toiminnan laatua, tehokkuutta ja vaikuttavuutta.
Taloudellisesti vastuulliset hankinnat
Tarkastimme hankintojen yhteydessä järjestelmällisesti pakotteet edellisvuonna käyttöönotetulla työkalulla. Järjestimme henkilökunnallemme infotilaisuuden pakotteiden tarkastamisesta hankinnoissa.
Ohje sopimushallintaan
Vuonna 2024 julkaisimme sopimushallinnan ohjeen, joka on tarkoitettu PRH:ssa kaikille, jotka osallistuvat sopimusten hallintaan eri rooleissaan, kuten sopimusten sisällön valmistelijana, päätöksentekijänä, sopimusyhteyshenkilönä, laskujen hyväksyjinä tai asiatarkastajina.
Ohjeessa määritellään PRH:n sopimushallinnan tavoitteet, vastuut ja sopimusten hallinnan eri osatekijät sekä riskienhallintaa ja raportointia koskevat pääperiaatteet. Järjestimme henkilökunnallemme infotilaisuuden sopimushallinnan ohjeesta ja sen merkityksestä PRH:n toiminnassa.
Sopimuksilla turvataan toiminnan ja palvelutuotannon onnistuminen, häiriöttömyys sekä jatkuvuus. Sopimuksilla varmistetaan varautuminen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Sopimusten seurannalla ja voimassaolon valvonnalla turvataan sopimushallinnan keinoin sopimuskumppanien kanssa sopimuksen mahdollisimman hyvä toteutuminen.
Tietoisku vastuullisuudesta: liiketoimintavastuu
Henkilöstölle järjestetyssä liiketoimintavastuun tietoiskussa käsiteltiin hyvän hallinto- ja liiketoimintatavan edistämistä, toimimista ”oikein”. Myös lain- ja vaatimustenmukaisuus liittyy liiketoimintavastuuseen.
ESG-kehikossa liiketoimintavastuu ja hyvä hallinto ovat osin päällekkäisiä PRH:lle olennaisten vastuullisuuden osa-alueiden kanssa. Liiketoimintavastuun tavoitteet liittyvät erityisesti PRH:n sidosryhmä- ja palveluvastuuseen. Keskeistä näille on lakisääteisten tehtävien toteuttaminen.
Koulutuksessa opimme, että liiketoimintavastuu ja hyvä hallintotapa edistävät oikeudenmukaisuutta, läpinäkyvyyttä, vastuunottoa sekä lain- ja säädösten mukaan toimimista. Toisekseen ne vahvistavat sidosryhmien luottamusta organisaation toimintaan.
PRH:n liiketoimintavastuun tavoitteita edistetään esimerkiksi vahvistamalla palveluiden saavutettavuutta ja käytettävyyttä sekä huolehtimalla rekisteritietojen laadusta ja asiakkaiden tietoturvasta.