Asiakastyytyväisyys edelleen hyvällä tasolla
Asiakkaittemme tyytyväisyys PRH:n palveluihin ja palvelujen vastaavuus asiakastarpeisiin pysyivät totutulla hyvällä tasolla.
PRH:n asiakaspalvelu on jo useampana vuonna saanut asiakkailta erityiskiitosta – niin myös
vuonna 2024. Asiakasneuvonnan palvelualttius ja asiantuntevuus saivat arvosanaksi erinomaisen 4,7, kun edellisvuonna arvosana oli 4,6 (asteikolla 1–5).
Arvosana PRH:n sähköisten palvelujen helppokäyttöisyydestä pysytteli edellisvuosien tasolla 4,0/5 kuten myös palvelutarjonnan vastaavuus asiakkaitten tarpeisiin, josta arvosanaksi tuli 4,1/5.
Asiakkaitten palautteissa toivomat kehityskohdat liittyvät edelleen suurelta osin sähköisten palvelujen ja verkkosivujen kehittämiseen. Vuonna 2025 nähdäänkin uudistuksia sekä prh.fi- ja ytj.fi-
sivustoilla että kaupparekisterin asiointipalvelussa (YTJ-palvelu).
Asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana 2021–2024
Asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana perustuu asiakastyytyväisyyskyselyjen painotettuun keskiarvoon. Se on pysynyt 4,0:ssa vuosina 2021–2024 (asteikolla 1–5).

Kaupparekisteriasioiden chatbotin suosio kasvoi
Asiakkaat ottivat eniten yhteyttä asiakaspalveluun kaupparekisteriasioissa ja puhelimitse. Kaupparekisteriasioissa neuvovan chatbot-palvelun suosio kasvoi selvästi ja puhelumäärä hieman väheni.
Vuonna 2024 chatbot alkoi palvella entistä suurempaa asiakasmäärää, kun palvelu lisättiin prh.fi-sivujen lisäksi ytj.fi-sivustolle.
Jatkoimme asiakaskeskeisyyden kehittämistä
Asiakaskeskeisyyden kehittäminen on tärkeä osa asiakaslähtöistä toimintaamme. Käytämme asiakaskeskeisyyden kypsyysmallia, joka auttaa meitä arvioimaan ja kehittämään toimintaamme järjestelmällisesti.
Vuonna 2024 kehitimme kypsyysmallia ja kypsyystason mittaamista. Lue lisää asiakaskeskeisyyden edistämisestä vastuullisuus- ja kestävyysraportistamme.
Tietomurrot lisäsivät rekisteröintikieltojen määrää
Vuonna 2024 tapahtui useita laajoja tietomurtoja, joissa tuhansien suomalaisten henkilötietoja päätyi vääriin käsiin.
Tietomurtojen kohteiksi joutuneita kehotetaan muun muassa ilmoittamaan rekisteröintikielto PRH:een. PRH:lle tehtyjen rekisteröintikieltojen määrä kasvoikin voimakkaasti kuluneena vuonna.
Rekisteröintikielto tarkoittaa, että henkilöä ei saa merkitä yrityksen tai yhteisön vastuuhenkilöksi PRH:n ylläpitämiin kaupparekisteriin, säätiörekisteriin ja yhdistysrekisteriin ilman hänen suostumustaan.
Huijausviestejä asiakkaille – tutustu ohjeisiimme ja välty huijauksilta
Asiakkaamme ottivat yhteyttä PRH:een selvittääkseen, onko kyse oikeista vai huijausviesteistä – kiitos asiakkaillemme valppaudesta! PRH ja muut viranomaiset tai pankit eivät lähetä tällaisia viestejä asiakkailleen.
Tutustu ohjeisiimme prh.fi-sivuilla: