Siirry suoraan sisältöön
VUOSIKERTOMUS 2024

Asiakastyytyväisyys edelleen hyvällä tasolla

Asiakkaittemme tyytyväisyys PRH:n palveluihin ja palvelujen vastaavuus asiakastarpeisiin pysyivät totutulla hyvällä tasolla.

PRH:n asiakaspalvelu on jo useampana vuonna saanut asiakkailta erityiskiitosta – niin myös
vuonna 2024. Asiakasneuvonnan palvelualttius ja asiantuntevuus saivat arvosanaksi erinomaisen 4,7, kun edellisvuonna arvosana oli 4,6 (asteikolla 1–5).

Arvosana PRH:n sähköisten palvelujen helppokäyttöisyydestä pysytteli edellisvuosien tasolla 4,0/5 kuten myös palvelutarjonnan vastaavuus asiakkaitten tarpeisiin, josta arvosanaksi tuli 4,1/5.

Asiakkaitten palautteissa toivomat kehityskohdat liittyvät edelleen suurelta osin sähköisten palvelujen ja verkkosivujen kehittämiseen. Vuonna 2025 nähdäänkin uudistuksia sekä prh.fi- ja ytj.fi-
sivustoilla että kaupparekisterin asiointipalvelussa (YTJ-palvelu).

Asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana 2021–2024

Asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana perustuu asiakastyytyväisyyskyselyjen painotettuun keskiarvoon. Se on pysynyt 4,0:ssa vuosina 2021–2024 (asteikolla 1–5).

Kaupparekisteriasioiden chatbotin suosio kasvoi

Asiakkaat ottivat eniten yhteyttä asiakaspalveluun kaupparekisteriasioissa ja puhelimitse. Kaupparekisteriasioissa neuvovan chatbot-palvelun suosio kasvoi selvästi ja puhelumäärä hieman väheni. 

Vuonna 2024 chatbot alkoi palvella entistä suurempaa asiakasmäärää, kun palvelu lisättiin prh.fi-sivujen lisäksi ytj.fi-sivustolle.

Jatkoimme asiakaskeskeisyyden kehittämistä

Asiakaskeskeisyyden kehittäminen on tärkeä osa asiakaslähtöistä toimintaamme. Käytämme asiakaskeskeisyyden kypsyysmallia, joka auttaa meitä arvioimaan ja kehittämään toimintaamme järjestelmällisesti. 

Vuonna 2024 kehitimme kypsyysmallia ja kypsyystason mittaamista. Lue lisää asiakaskeskeisyyden edistämisestä vastuullisuus- ja kestävyysraportistamme.

Tietomurrot lisäsivät rekisteröintikieltojen määrää

Vuonna 2024 tapahtui useita laajoja tietomurtoja, joissa tuhansien suomalaisten henkilötietoja päätyi vääriin käsiin.

Tietomurtojen kohteiksi joutuneita kehotetaan muun muassa ilmoittamaan rekisteröintikielto PRH:een. PRH:lle tehtyjen rekisteröintikieltojen määrä kasvoikin voimakkaasti kuluneena vuonna.

Rekisteröintikielto tarkoittaa, että henkilöä ei saa merkitä yrityksen tai yhteisön vastuuhenkilöksi PRH:n ylläpitämiin kaupparekisteriin, säätiörekisteriin ja yhdistysrekisteriin ilman hänen suostumustaan.

Hui­jaus­vies­te­jä asiak­kail­le – tu­tus­tu oh­jei­siim­me ja väl­ty hui­jauk­sil­ta

PRH:n asiak­kai­siin koh­dis­tui ku­lu­nee­na vuon­na laa­ja hui­jaus­vies­tien aal­to. PRH:n ni­mis­sä lä­he­te­tyis­sä vies­teis­sä yri­tyk­siä ja yh­dis­tyk­siä pyy­det­tiin syöt­tä­mään hen­ki­lö- ja pank­ki­tie­to­ja va­le­si­vus­toil­le. Va­roi­tim­me asiak­kai­tam­me hui­jaus­vies­teis­tä useas­ti ke­vään 2024 ai­ka­na.

Asiak­kaam­me ot­ti­vat yh­teyt­tä PRH:een sel­vit­tääk­seen, onko kyse oi­keis­ta vai hui­jaus­vies­teis­tä – kii­tos asiak­kail­lem­me valp­pau­des­ta! PRH ja muut vi­ran­omai­set tai pan­kit ei­vät lä­he­tä täl­lai­sia vies­te­jä asiak­kail­leen.

Tutustu ohjeisiimme prh.fi-sivuilla:

Näin suo­jaat it­seä­si ja yri­tys­tä­si hui­jauk­sil­ta