Uusien yritysten määrä edellisvuoden tasolla
Uusien yritysten määrä pysyi suurin piirtein vuoden 2023 tasolla. Eniten rekisteröitiin uusia osakeyhtiöitä ja yksityisiä elinkeinonharjoittajia eli toiminimiyrittäjiä.
Perustamisilmoitusten keskimääräinen käsittelyaika pysyi ennallaan kahdeksassa päivässä. Yritysten vastuuhenkilöitä ja toimielimiä koskevien ilmoitusten käsittelyä saatiin nopeutettua selvästi aiemmasta: ne käsiteltiin keskimäärin melkein yhdessä päivässä.
Kaupparekisteriin tulleiden perustamisilmoitusten määrä ennallaan
Kaupparekisteriin tulleiden perustamisilmoitusten määrä pysyi suunnilleen ennallaan: Vuonna 2024 perustamisilmoituksia tuli 38 044, kun vuonna 2023 niitä tuli 38 833.

Käsitellyt perustamisilmoitukset
Käsiteltyjen perustamisilmoitusten määrä nousi hieman. Vuonna 2024 käsittelimme 38 547 uuden yrityksen perustamisilmoitusta, kun vuonna 2023 käsittelimme niitä 37 974.

Käsitellyt muutosilmoitukset
Käsiteltyjen muutosilmoitusten määrä laski jonkin verran. Vuonna 2024 käsittelimme 256 722 muutosilmoitusta, kun vuonna 2023 käsittelimme 271 903 ilmoitusta.

Käsitellyt edunsaajailmoitukset
Käsiteltyjen edunsaajailmoitusten määrä nousi selvästi. Vuonna 2024 käsittelimme 66 502 edunsaajailmoitusta. Vuonna 2023 käsittelimme 51 233 ilmoitusta.

Yrityskiinnitysasiat
Kaupparekisteriin tulleiden yrityskiinnitysasioiden määrä pysyi jokseenkin samana. Vuonna 2023 yrityskiinnitysasioita tuli 4 120 ja vuonna 2023 niitä tuli 4 238.

Sähköisten palvelujen kehittäminen jatkui
Jatkoimme kaupparekisterin sähköisten palvelujen kehittämistä. Ilmoittamisen palvelun (YTJ-palvelu) uudistaminen eteni siten, että vuoden aikana saimme valmiiksi ensimmäisen version asunto-osakeyhtiön ja keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön muutosilmoittamisen uudesta palvelusta. Se otettiin käyttöön tammikuussa 2025.
Aloitimme kaupparekisterin, säätiörekisterin ja yrityskiinnitysrekisterin tietopalvelujärjestelmän kokonaisuudistuksen. Uusi tietopalvelu otetaan käyttöön vuonna 2026.
Uudistimme sovelluskehittäjille tarkoitettua PRH:n avoin data -palvelua ja laajensimme sieltä saatavilla olevien tietojen määrää. Palvelun rajapinnoista voi hakea sovelluksiin tietoja rekisteröidyistä kaupparekisteri-ilmoituksista ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän (YTJ) perustietoja yrityksistä.
Kehitimme tosiasiallisten edunsaajien tietoja tarjoavaa tietopalvelua. Edunsaajatietopalvelu on tarkoitettu vain valtuutetuille asiantuntijoille, joilla on tiedoille rahanpesulain mukainen käyttötarkoitus. Rahanpesulain mukaiset ilmoitusvelvolliset saavat palvelun käyttöönsä vuoden 2025 lopussa.
Kaupparekisterilakiin muutoksia
Kaupparekisterilakiin valmisteltiin muutoksia, jotka tulivat voimaan vuoden 2025 alussa.
Muun muassa osakeyhtiöitä ja osuuskuntia koskevaa velvollisuutta tarkistaa rekisteritiedot vuosittain siirrettiin alkamaan vuonna 2027.
Lisäksi lakia muutettiin siten, että vuodesta 2023 alkaen kaupparekisteristä poistetut yritykset voivat hakea PRH:lta palauttamista rekisteriin. Ennen lakimuutoksen voimaantuloa vuodesta 2023 alkaen rekisteristä poistetun yrityksen piti hakea muutosta poistopäätökseen valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen.
Lainmuutoksen valmistelun takia keskeytimme viisi poistomenettelyä, jotka eivät vielä olleet edenneet yritysten rekisteristä poistamiseen asti. Näihin menettelyihin oli otettu osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jotka eivät olleet ilmoittaneet tilinpäätös- tai edunsaajatietojaan määräajassa.
Työ digitilinpäätösten yleistymiseksi jatkui
Tavoitteenamme on lisätä digitaalisten tilinpäätösten osuutta siten, että nykyistä useammalle yritykselle digitaalisen tilinpäätöksen ilmoittaminen olisi pakollista. Kuluneena vuonna kävimme tästä aktiivista vuoropuhelua työ- ja elinkeinoministeriön kanssa.
Tähän asti digitilinpäätöksen on voinut ilmoittaa kaupparekisteriin PRH:n tarjoamaa rajapintaa pitkin. Kuluneena vuonna kehitimme vaihtoehtoisia ratkaisuja, jotta digitilinpäätöksen ilmoittaminen olisi mahdollista riippumatta yrityksen tavasta tuottaa kirjanpito.
Yrityksen digitalous -hankkeen kanssa tehdyssä kokeilussa selvitettiin, miten taloushallinnon ohjelmistojen toimittajat pystyvät tuottamaan digitaalisia tilinpäätöksiä ja siirtämään tiedot rajapinnan kautta kaupparekisteriin mahdollisimman automatisoidusti. Kokeilun perusteella tarvittavien resurssien määrä oli maltillinen ja toteutus melko yksinkertaista.
Jatkoimme valmisteluja suurten yritysten kestävyysraporttien vastaanottamiseksi osana digitaalista tilinpäätöstä. Pörssiyrityksiä ja muita suuria yrityksiä koskeva velvoite alkaa vaiheittain. Ensimmäiset kestävyysraportit otetaan vastaan vuonna 2025.
Lisäsimme automaattista päätöksentekoa
Automaattisessa päätöksenteossa ilmoitus käsitellään automaattisella tietojenkäsittelyllä ilman, että asian käsittelijä erikseen tarkistaa ja hyväksyy päätöksen. Muun muassa merkittävä osa yritysten vastuuhenkilöiden ja toimielinten ilmoituksista voidaan nykyisin ratkaista automaattisen päätöksenteon avulla.
Edistimme tietojen ajantasaisuutta
Vuoden aikana teimme erilaisia toimenpiteitä kaupparekisteritietojen ajantasaisuuden parantamiseksi. Kehotimme muun muassa tuhansia yrityksiä ilmoittamaan tilinpäätöksensä ja edunsaajatietonsa kaupparekisteristä poistamisen uhalla.