Antalet nya företag på samma nivå som året innan
Antalet nya företag låg på ungefär samma nivå som 2023. Mest registrerades nya aktiebolag och enskilda näringsidkare, det vill säga företagare med firma.
Den genomsnittliga handläggningstiden för etableringsanmälningar var fortsättningsvis åtta dagar. Behandlingen av anmälningar om företagens ansvarspersoner och organ påskyndades betydligt jämfört med tidigare: de behandlades i genomsnitt på nästan en dag.
Antalet etableringsanmälningar till handelsregistret förblev oförändrat
Antalet etableringsanmälningar till handelsregistret var ungefär oförändrat: År 2024 inkom 38 044 etableringsanmälningar, medan antalet år 2023 var 38 833.

Behandlade etableringsanmälningar
Antalet behandlade etableringsanmälningar ökade något. År 2024 behandlade vi 38 547 etableringsanmälningar för nya företag, medan antalet år 2023 var 37 974.

Behandlade ändringsanmälningar
Antalet behandlade ändringsanmälningar minskade något. År 2024 behandlade vi 256 722 ändringsanmälningar, medan vi 2023 behandlade 271 903 anmälningar.

Behandlade anmälningar om förmånstagare
Antalet behandlade anmälningar om förmånstagare ökade klart. År 2024 behandlade vi 66 502 anmälningar om förmånstagare. År 2023 var antalet 51 233.

Företagsinteckningsärenden
Antalet företagsinteckningsärenden som infördes i handelsregistret var i stort sett oförändrat. År 2023 inkom 4 120 företagsinteckningsärenden, år 2023 var antalet 4 238.

Utvecklingen av elektroniska tjänster fortsatte
Vi fortsatte att utveckla handelsregistrets e-tjänster. Förnyandet av tjänsten för anmälningar (e-tjänsten på ytj.fi) framskred så att vi under året färdigställde den första versionen av den nya tjänsten för ändringsanmälan för bostadsaktiebolag och ömsesidiga fastighetsaktiebolag. Den infördes i januari 2025.
Vi inledde en övergripande reform av handelsregistrets, stiftelseregistrets och företagsinteckningsregistrets informationstjänstsystem. Den nya informationstjänsten införs 2026.
Vi förnyade PRS tjänst för öppna data avsedd för applikationsutvecklare och utökade mängden tillgänglig information i tjänsten. I tjänstens gränssnitt kan man söka uppgifter om registrerade handelsregisteranmälningar och grunduppgifter om företag i företags- och organisationsdatasystemet på ytj.fi.
Vi utvecklade en informationstjänst som tillhandahåller uppgifter om verkliga förmånstagare. Tjänsten är endast avsedd för auktoriserade experter som enligt lagen om penningtvätt har rätt till denna information. Rapporteringsskyldiga enligt lagen om penningtvätt får tillgång till tjänsten i slutet av 2025.
Ändringar i handelsregisterlagen
Ändringar i handelsregisterlagen bereddes och de trädde i kraft i början av 2025. Bland annat aktiebolagens och andelslagens skyldighet att kontrollera registeruppgifterna årligen börjar gälla 2027.
Dessutom ändrades lagen så att de företag som avregistrerats ur handelsregistret från och med 2023 kan ansöka hos PRS om återföring till registret. Innan lagändringen trädde i kraft skulle de företag som avregistrerats från och med 2023 söka ändring i avregistreringsbeslutet genom besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
På grund av beredningen av lagändringen avbröt vi fem avregistreringsförfaranden som ännu inte hade framskridit till att företagen avregistrerats. Aktiebolag och andelslag som inte hade anmält sina bokslutsuppgifter eller förmånstagaruppgifter inom utsatt tid hade tagits med i dessa förfaranden.
Arbetet med att göra digitala bokslut vanligare fortsatte
Vårt mål är att öka andelen digitala bokslut så att det blir obligatoriskt för fler företag än i nuläget att lämna in ett digitalt bokslut. Under det gångna året förde vi en aktiv dialog om detta med arbets- och näringsministeriet.
Hittills har man kunnat anmäla digitala bokslut till handelsregistret via PRS gränssnitt. Under det gångna året utvecklade vi alternativa lösningar för att det ska vara möjligt att anmäla ett digitalt bokslut oberoende av företagets sätt att hantera bokföringen.
I ett försök som genomfördes tillsammans med projektet Företagets digitala ekonomi utreddes hur ekonomiförvaltningens programleverantörer kan producera digitala bokslut och överföra uppgifterna till handelsregistret så automatiserat som möjligt via gränssnittet. På basis av försöket var mängden resurser som behövdes måttlig och genomförandet ganska enkelt.
Vi fortsatte förberedelserna för att ta emot stora företags hållbarhetsrapporter som en del av det digitala bokslutet. Skyldigheten för börsföretag och andra stora företag börjar stegvis. De första hållbarhetsrapporterna tas emot 2025.
Vi ökade det automatiserade beslutsfattandet
Under året ökade vi det automatiserade beslutsfattandet i anslutning till anmälningar till handelsregistret.
Vid automatiserat beslutsfattande behandlas anmälan med automatisk databehandling utan att ärendets handläggare separat granskar och godkänner beslutet.
Bland annat kan en betydande del av anmälningarna från företagens ansvarspersoner och organ numera avgöras med hjälp av automatiserat beslutsfattande.
Läs mer:
Vi främjade uppgifternas aktualitetetsrapporter
Syftet med handelsregistret är att registrera aktuella och tillförlitliga uppgifter om företagen och deras ansvarspersoner och hålla uppgifterna tillgängliga för alla.
Detta är viktigt för främjandet av umgänget i anslutning till näringsverksamhet och säkerställa transparensen i företagsverksamheten.
Under året vidtog vi olika åtgärder för att förbättra uppdateringen av uppgifterna i handelsregistret. Vi uppmanade bland annat tusentals företag att anmäla sina bokslut och uppgifter om förmånstagare med hot om avregistrering ur handelsregistret.slutet i digital form till handelsregistret.