Gå direkt till innehållet
ÅRSREDOVISNING 2024

Kundnöjdheten fortfarande på en god nivå

Våra kunders nöjdhet med PRS tjänster och tjänsternas motsvarighet till kundernas behov hölls på en välbekant god nivå.

PRS kundtjänst har redan under flera år fått särskilt tack av kunderna – så även 2024. Kundrådgivningens serviceattityd och sakkunskap fick betyget utmärkt 4,7, medan betyget året innan var 4,6 (på skalan 1–5).

Vitsordet för hur lätt det är att använda PRS e-tjänster var 4,0/5 på samma nivå som tidigare år, liksom även vitsordet för hur serviceutbudet motsvarar kundernas behov, som blev 4,1/5.


De förbättringar som kunderna önskade i responsen har fortfarande till stor del att göra med utvecklingen av e-tjänsterna och webbplatsen. År 2025 kommer förnyelser att göras på både prh.fi och ytj.fi samt i handelsregistrets e-tjänst (e-tjänsten på ytj.fi).

Helhetsvitsord för kundnöjdhet 2021–2024

Helhetsvitsordet för kundnöjdheten grundar sig på ett vägt medeltal av kundnöjdhetsenkäterna. Den har hållits på 4,0 åren 2021–2024 (på skalan 1–5).

Chattbotten för handelsregisterärenden blev populärare

Kunderna kontaktade mest kundtjänsten i handelsregisterärenden och per telefon. Chattbot-tjänsten som ger råd i handelsregisterärenden blev klart populärare och antalet telefonsamtal minskade något.

År 2024 började chattbotten betjäna ett allt större antal kunder när tjänsten utöver webbplatsen prh.fi lades till på webbplatsen ytj.fi.

Fortsatt stärkt kundcentrering

Att stärka kundcentreringen är en viktig del av vår kundorienterade verksamhet. Vi använder en mognadsmodell för kundcentrering som hjälper oss att systematiskt utvärdera och utveckla vår verksamhet.

År 2024 gjorde vi förbättringar i mognadsmodellen och mätningen av mognadsnivån. Läs mer om främjande av en kundcentrerad verksamhet i vår ansvars- och hållbarhetsrapport.

Dataintrång ökade antalet registreringsförbud

År 2024 inträffade flera omfattande dataintrång där tusentals finländares personuppgifter råkade i fel händer.

Personer som utsatts för dataintrång uppmanas bland annat att anmäla registreringsförbud till PRS. Antalet registreringsförbud till PRS ökade kraftigt under det gångna året.

Registreringsförbud innebär att en person inte får antecknas som ansvarsperson för ett företag eller en sammanslutning i PRS handelsregister, stiftelseregister och föreningsregister utan personens samtycke.

Bluff­med­de­lan­den till kun­der­na – läs an­vis­ning­ar­na och skyd­da dig mot be­drä­ge­ri­er

Un­der det gång­na året drab­ba­des PRS kun­der av en om­fat­tan­de våg av be­drä­ge­ri­med­de­lan­den. I med­de­lan­den som skic­kats i PRS namn om­bads fö­re­tag och för­e­ning­ar mata in per­son- och ban­k­upp­gif­ter på fals­ka webb­plat­ser. Vi var­na­de våra kun­der för be­drä­ge­ri­med­de­lan­den fle­ra gång­er un­der vå­ren 2024.

Våra kun­der kon­tak­ta­de PRS för att ta reda på om med­de­lan­de­na var rik­ti­ga el­ler be­drä­ge­ri­för­sök – tack till våra kun­der för vak­sam­he­ten! PRS och and­ra myn­dig­he­ter el­ler ban­ker skic­kar inte så­da­na med­de­lan­den till sina kun­der.

Be­kan­ta dig med våra an­vis­ning­ar på webb­plat­sen prh.fi:

Skydda dig och ditt företag mot bedrägerier