Kundnöjdheten fortfarande på en god nivå
Våra kunders nöjdhet med PRS tjänster och tjänsternas motsvarighet till kundernas behov hölls på en välbekant god nivå.
PRS kundtjänst har redan under flera år fått särskilt tack av kunderna – så även 2024. Kundrådgivningens serviceattityd och sakkunskap fick betyget utmärkt 4,7, medan betyget året innan var 4,6 (på skalan 1–5).
Vitsordet för hur lätt det är att använda PRS e-tjänster var 4,0/5 på samma nivå som tidigare år, liksom även vitsordet för hur serviceutbudet motsvarar kundernas behov, som blev 4,1/5.
De förbättringar som kunderna önskade i responsen har fortfarande till stor del att göra med utvecklingen av e-tjänsterna och webbplatsen. År 2025 kommer förnyelser att göras på både prh.fi och ytj.fi samt i handelsregistrets e-tjänst (e-tjänsten på ytj.fi).
Helhetsvitsord för kundnöjdhet 2021–2024
Helhetsvitsordet för kundnöjdheten grundar sig på ett vägt medeltal av kundnöjdhetsenkäterna. Den har hållits på 4,0 åren 2021–2024 (på skalan 1–5).

Chattbotten för handelsregisterärenden blev populärare
Kunderna kontaktade mest kundtjänsten i handelsregisterärenden och per telefon. Chattbot-tjänsten som ger råd i handelsregisterärenden blev klart populärare och antalet telefonsamtal minskade något.
År 2024 började chattbotten betjäna ett allt större antal kunder när tjänsten utöver webbplatsen prh.fi lades till på webbplatsen ytj.fi.
Fortsatt stärkt kundcentrering
Att stärka kundcentreringen är en viktig del av vår kundorienterade verksamhet. Vi använder en mognadsmodell för kundcentrering som hjälper oss att systematiskt utvärdera och utveckla vår verksamhet.
År 2024 gjorde vi förbättringar i mognadsmodellen och mätningen av mognadsnivån. Läs mer om främjande av en kundcentrerad verksamhet i vår ansvars- och hållbarhetsrapport.
Dataintrång ökade antalet registreringsförbud
År 2024 inträffade flera omfattande dataintrång där tusentals finländares personuppgifter råkade i fel händer.
Personer som utsatts för dataintrång uppmanas bland annat att anmäla registreringsförbud till PRS. Antalet registreringsförbud till PRS ökade kraftigt under det gångna året.
Registreringsförbud innebär att en person inte får antecknas som ansvarsperson för ett företag eller en sammanslutning i PRS handelsregister, stiftelseregister och föreningsregister utan personens samtycke.
Bluffmeddelanden till kunderna – läs anvisningarna och skydda dig mot bedrägerier
Våra kunder kontaktade PRS för att ta reda på om meddelandena var riktiga eller bedrägeriförsök – tack till våra kunder för vaksamheten! PRS och andra myndigheter eller banker skickar inte sådana meddelanden till sina kunder.
Bekanta dig med våra anvisningar på webbplatsen prh.fi: