Gå direkt till innehållet

Vi arbetar för att förbättra kundupplevelsen

Vår vision "Utmärkt kundupplevelse - bästa myndighetsservice i samverkan" förutsätter att kunden står i centrum i all vår verksamhet.

År 2021 utredde vi vad kundorientering innebär vid PRS idag och vilka våra styrkor och svagheter är. Vi beredde också ett kunderfarenhetsteam som i framtiden ska styra utvecklingen av kundorienteringen inom PRS.

Läs mer om hur PRS och andra ämbetsverken arbetar med att förbättra kundupplevelsen.

Nöjda kunder

PRS personals sakkunskap och serviceanda fick än en gång beröm, även om det var det andra undantagsåret i följd i Finland.

Vi frågar varje år om våra kunder är nöjda med servicen. Helhetsvitsordet för kundnöjdheten var 4,0 (skala 1–5) och låg på samma nivå som året innan. Liksom tidigare blev resultatet bra även i fråga om vår personals tjänstvillighet och sakkunskap. I våra enkäter gav telefon- och chattrådgivningens kunder samt serviceställets kunder betyget 4,6 både för serviceattityden och sakkunskapen.

Pandemin begränsade kundservicen

Coronapandemin påverkade vår kundservice även 2021. Vårt serviceställe i Helsingfors var antingen stängt eller öppet med förkortade öppettider. Till följd av detta halverades antalet besökare jämfört med året innan. Telefonrådgivningen minskade också betydligt till omfattningen.

Under 2021 beredde vi införandet av tidsbokningen för serviceställets kunder.

Chattroboten ger råd i handelsregisterärenden på finska

På hösten öppnade vi en finskspråkig chattbot som ger råd i handelsregisterärenden dygnet runt.

Chattboten svarar på allmänna frågor om handelsregisterärenden och hänvisar frågeställaren till tilläggsuppgifter på webbplatsen, vid behov på vardagar även till våra kundrådgivare.

Vår finskspråkig chattbot har kunnat svara på över 80 procent av de frågor om handelsregistret som ställts till den.