Gå direkt till innehållet
Gen­eral­di­rek­tör Ant­ti Ri­iva­ri

Näringslivet och medborgarsamhället präglades av coronapandemin som pågick hela 2021 och de begränsningar som detta medförde för stävjandet av den.

På det hela taget klarade sig Finland väl i den exceptionella situationen, vilket också syntes i PRS verksamhet. Vårt ekonomiska resultat var bra.

Det skedde inga betydande förändringar i antalet ansökningar och anmälningar till PRS.

De finländska företagen är fortsatt aktiva med att skydda sina industriella rättigheter, vilket återspeglades i antalet patent- och varumärkesansökningar. Antalet anmälningar till handelsregistret ökade fortsättningsvis.

Handläggningstiderna för ansökningar och anmälningar förkortades i de flesta fall ytterligare. Detta berodde på att behandlingsprocesserna ständigt förbättrades och användningen av e-tjänsterna ökade.

Arbetet med digitalisering fortsatte. Vi främjade projekt för utveckling av systemen och utvecklade informationsarkitekturen och praxis för testning av systemen. Vi byggde upp nya e-tjänster för våra kunder. Utvecklingen av riskhanteringssystemet framskred enligt tidtabellen. Vi förbättrade också förfaringssätt i anslutning till planering och uppföljning av ICT-utvecklingsprojekt.

I juli 2021 inledde vi genomförandet av projektet Företagets digitala ekonomi som baserar sig på regeringsprogrammet i samarbete med arbets- och näringsministeriet, Skatteförvaltningen och Statskontoret. Under hösten 2021 stärktes projektets organisation, personal rekryterades och nödvändiga utomstående experttjänster konkurrensutsattes.

Rapporteringen om ansvarsarbetet som grundar sig på FN:s mål för hållbar utveckling utvidgas till att gälla alla statliga ämbetsverk och inrättningar. Under det gångna året identifierade vi de mål för hållbar utveckling som vi på PRS bäst kan främja genom vår verksamhet. Vi kom också överens om organiseringen av ansvarsrapporteringen.

Trots de utmaningar som coronapandemin medförde hölls kundnöjdheten på en mycket god nivå. På grund av pandemin var vi bland annat tvungna att stänga vårt serviceställe i Helsingfors flera gånger under året.

Största delen av personalen fortsatte i praktiken helt med distansarbete. Trots situationen ökade personalens arbetsnöjdhet igen och nådde upp till det bästa resultatet någonsin. Även målet för arbetshälsan överskreds.