Gå direkt till innehållet

Resultatrikt år inom ekonomin

PRS nådde väl upp till de ekonomiska mål som hade fastställts i arbets- och näringsministeriets och PRS resultatavtal för 2021.

Den ekonomiska situationen var fortsatt stabil. Inkomsterna från den avgiftsbelagda verksamheten och budgetfinansieringen räckte till för att täcka verksamhetens utgifter.

År 2021 uppgick inkomsterna (inklusive nettointäkter och anslag från statsbudgeten) till sammanlagt 60,8 miljoner och utgifterna till 59,4 miljoner euro.

Finansieringens struktur

PRS är ett så kallat nettobudgeterat ämbetsverk. Det betyder att den största delen av våra verksamhetskostnader täcks med avgifter som vi tar ut till exempel för behandlingen av anmälningar och ansökningar samt för informationstjänster. Enligt lag måste avgifterna täcka och motsvara PRS kostnader som uppkommer till följd av att PRS utför sitt uppdrag.

PRS fick 1,7 miljoner euro i anslag för att täcka utgifterna för behandlingen av ärenden som gäller föreningar och religiösa samfund. Prestationerna för föreningsärenden har av samhällspolitiska skäl prissatts under självkostnadsvärdet.

Vi fick också 650 000 euro i anslag för stiftelsetillsyn, 214 000 euro för kompensationer för utlämnande av uppgifter, 80 000 euro för upprätthållande av registret över ombud för industriellt rättsskydd och 120 000 euro för tillsyn av den kollektiva förvaltningen av upphovsrätter samt 2,3 miljoner euro för revisionstillsynen.

För att underhålla e-tjänsten på ytj.fi fick vi 1 miljon euro i överföring från Skatteförvaltningen.

I tilläggsbudgeten beviljades också 400 000 euro för bekämpning av grå ekonomi och 35 000 euro i hyreskompensation.

Fördelning av intäkter enligt resultatområde 2021

År 2021 var intäkterna totalt 54,36 miljoner euro. Fördelning av intäkter enligt resultatområde:

  • Företag och sammanslutningar 31,39 miljoner
  • Patent och varumärken 22,94 miljoner
  • Stödtjänster 0,03 miljoner.

Verksamhetskostnader och totalkostnader

Enligt intäkts- och kostnadskalkylen uppgick intäkterna från verksamheten till sammanlagt 54,4 miljoner euro, som nästan helt bestod av intäkter från den avgiftsbelagda verksamheten.

Intäkterna ökade med 344 000 euro från föregående år. Ökningen berodde främst på att antalet anmälningar till handelsregistret ökade.

De totala kostnaderna för verksamheten uppgick till 60,6 miljoner euro och ökade med cirka 1 procent jämfört med året innan.

Den största kostnadsposten, personalkostnaderna, var 29,5 miljoner euro, dvs. något under 49 procent av de totala kostnaderna. Personalkostnaderna ökade med 650 000 euro och antalet anställda ökade med cirka 6 årsverken.

Den näst största utgiftsposten, det vill säga köp av tjänster, ökade endast med cirka 200 000 euro, men det bör observeras att köpet av tjänster har ökat mycket snabbt under tidigare år.

Utgifter 2021

År 2021 var utgifterna totalt 60,9 miljoner euro. Fördelning av utgifter:

  • personalkostnader 29,5 miljoner euro
  • inköp av tjänster 23,1 miljoner euro
  • avskrivningar 5,7 miljoner euro
  • hyror 2,0 miljoner euro
  • övriga kostnader 0,4 miljoner euro
  • material, förnödenheter och varor 0,2 miljoner euro
  • interna kostnader 0 miljoner euro

Balansräkning

Balansomslutningen 31.12.2021 var 28,7 miljoner euro. Balansomslutningen sjönk med cirka 800 000 euro, eftersom balansvärdet för immateriella tillgångar minskade med motsvarande summa.

Balansräkningens aktiva sida består nästan helt av aktiverade utvecklingsposter för datasystem samt tillhörande ICT-program.

Till den passiva sidan hör statens eget kapital samt förändringar i kapitalet från föregående räkenskapsperioder för PRS del, sammanlagt 11,9 miljoner euro.

Under året användes sammanlagt ca 4,7 miljoner euro för investeringar i anläggningstillgångar, främst datasystem. Investeringsbeloppet minskade med 800 000 euro jämfört med föregående år.

De kortfristiga fordringarna under omsättnings- och finansieringstillgångarna hölls på samma nivå som föregående år.