Coronapandemin minskade inte antalet företag
Antalet anmälningar till handelsregistret minskade inte på grund av coronapandemin, utan ökade i stället märkbart.
Antalet etableringsanmälningar till handelsregistret ökade
Behandlade etableringsanmälningar
Behandlade ändringsanmälningar
Behandlade anmälningar om förmånstagare
Företagsinteckningsärenden
Antalet etableringsanmälningar ökade något. Antalet
ändringsanmälningar ökade i synnerhet på grund av
förmånstagaranmälningarna som intensifierades under sommaren innan
tidsfristen för anmälan gick ut. Betydligt fler bokslut lämnades in än
året innan.
Underhålls- och utvecklingstjänsterna för företags- och organisationsdatasystemet konkurrensutsattes och överfördes till en ny leverantör. Vi genomförde också en gränssnittstjänst i företags- och organisationsdatasystemet. Med hjälp av den kan en etableringsanmälan för firmaföretagare också göras till handelsregistret via en tjänst som tillhandahålls av ett privat företag.
Aktiv övervakning av inlämningen av bokslut
Handelsregistret
omfattar drygt 250 000 företag som har en lagstadgad skyldighet att
lämna in sitt bokslut för varje räkenskapsperiod.
Under de senaste
åren har vi aktivt övervakat inlämningen av bokslut. Vi har bland annat
skickat ut brev till företag, där vi uppmanat dem att lämna in sitt
bokslut. I sista hand har vi avregistrerat företag som trots uppmaningar
inte har lämnat in sitt bokslut.
Det trägna arbetet har gett resultat i och med att antalet avregistrerade företag har minskat betydligt jämfört med tidigare år. I slutet av 2020 hade 84 procent av företagen lämnat in sina bokslutsuppgifter till handelsregistret.
Bokslutshandlingar som lämnats in till handelsregistret
Handlingsplan för realtidsekonomi för att underlätta vardagen för små och medelstora företag
De
nordiska näringsministrarna godkände i september en handlingsplan, som
projektet Nordic Smart Government (NSG) utarbetat för att genomföra
realtidsekonomi i Norden.
Enligt NSG:s uppskattning sparar de
nordiska små och medelstora företagen 500 miljoner euro före 2025 om de
använder sig av elektroniska fakturor och kvitton samt
ekonomiförvaltningstjänster.
I Finland bereder man lösningar enligt den här handlingsplanen genom samarbete mellan ministerier, ämbetsverk, organisationer och företag.
Bekanta dig med webbplatsen penningtvätt.fi
Webbplatsen, som är gemensam för flera olika aktörer, ger råd om hur man förhindrar penningtvätt och påminner företagen om att göra en anmälan om förmånstagare till handelsregistret.