Siirry suoraan sisältöön

Kaupparekisteri

Kaupparekisterissä ilmoitusvyöry ja uusia sähköisiä palveluja

Vuosi 2019 oli kaupparekisterissä nousujohteinen.

Ilmoitusmäärät jatkoivat kasvuaan, sillä uusia yrityksiä perustettiin yli tuhat enemmän kuin vuonna 2018. Myös muutosilmoitusten ja tilinpäätösten määrät nousivat edellisvuoteen verrattuna.

Osakeyhtiön perustamisen kannalta merkittävä muutos tuli voimaan heinäkuussa 2019, kun laista poistettiin vaatimus osakeyhtiöiden 2 500 euron vähimmäisosakepääomasta.

Jatkoimme tilinpäätösten ilmoittamisen valvontaa. Poistimme kaupparekisteristä vuoden mittaan noin 24 000 osakeyhtiötä ja osuuskuntaa, jotka eivät ilmoittaneet tilinpäätöstään kehotuksistamme huolimatta.

Rekisteröimme Suomen ensimmäisen sähköisen tilinpäätöksen huhtikuussa 2019.

Vuoden aikana julkaisimme myös useita uusia sähköisen ilmoittamisen palveluja.

Käsiteltyjen perustamisilmoitusten määrä nousi

Kaupparekisterissä käsiteltyjen perustamisilmoitusten määrä kasvoi: 40 720 ilmoitusta vuonna 2019 ja 38 613 ilmoitusta vuonna 2018

Käsitellyt muutosilmoitukset

Kaupparekisterissä käsiteltyjen muutosilmoitusten määrä nousi: 212 022 ilmoitusta vuonna 2019 ja 198 925 vuonna 2018

Käsitellyt yrityskiinnitysasiat

Kaupparekisterissä käsiteltyjen yrityskiinnitysasioiden määrä laski: 4 546 ilmoitusta vuonna 2019 ja 4 692 vuonna 2018

Kaupparekisteriin toimitetut tilinpäätökset

Kaupparekisteriin toimitettujen tilinpäätösten määrä nousi: 206 606 tilinpäätöstä vuonna 2019 ja 196 458 vuonna 2018

Taloyhtiö perustetaan nyt sähköisesti

Heti vuoden alussa otimme käyttöön asunto-osakeyhtiöiden ja keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden sähköisen perustamisilmoituksen. Myös yhtiöjärjestyksen sähköiseen ilmoittamiseen tuli muutoksia.

Uusien taloyhtiöiden tiedot siirtyvät kaupparekisteristä suoraan huoneistotietojärjestelmään, jota ylläpitää Maanmittauslaitos.

Huoneistotietojärjestelmään kerätään tiedot asunto-osakkeista sekä niiden omistuksista ja panttauksista.

Yritys voi valita vain sähköiset ilmoitukset

Keväästä 2019 alkaen yritys on voinut YTJ-palvelussa ilmoittaa tekevänsä jatkossa kaupparekisteri-ilmoitukset vain sähköisesti. Uusi palvelu on otettu hyvin vastaan.

Reaaliaikatalous

Nordic Smart Government vastaa hallitusohjelman tavoitteisiin

Kesällä 2019 julkistetun hallitusohjelman mukaan Suomesta halutaan reaaliaikatalouden edelläkävijä.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi tiedot liiketapahtumista voivat siirtyä sähköisessä muodossa ja reaaliaikaisesti yritysten kesken ja yrityksiltä viranomaisille.

Edistimme reaaliaikatalouden toteutumista pohjoismaisessa Nordic Smart Government 3.0 -hankkeessa. Suomesta mukana ovat PRH:n lisäksi Verohallinto ja Valtiokonttori. Hanke päättyy keväällä 2020.

Rahanpesulaki

Edunsaajailmoitus käyttöön

Otimme käyttöön edunsaajailmoituksen sähköisessä YTJ-palvelussa heinäkuussa.

Samalla ryhdyimme tarjoamaan tietopalvelua niille, joilla on edunsaajien tiedoille rahanpesulain mukainen käyttötarkoitus.

Edunsaajat ovat useimmissa tapauksissa yrityksen omistajia.

Velvoite tehdä edunsaajailmoitus kaupparekisteriin koskee noin 300 000 yritystä, mm. kaikkia osakeyhtiöitä.