Immateriella rättigheter görs kända bland ungdomar
Hösten 2019 fick tusentals ungdomar i Finland insikter i
möjligheterna med immateriella rättigheter (IPR). I ett pilotprojekt som
PRS genomför tillsammans med Ekonomi och ungdom TAT integreras
immateriella rättigheter på ett naturligt sätt i företagarstudierna.
PRS
bidrar med sin expertis kring immateriella rättigheter och Europeiska
unionens immaterialrättsmyndighet EUIPO finansierar pilotprojektet, som
det finns bra möjligheter att utvidga.
Enligt Lauri Vaara,
pedagogisk rådgivare vid TAT, var målet med pilotprojektet att få
ungdomarna att inse betydelsen av immateriella rättigheter genom de
möjligheter och fördelar som immateriella rättigheter erbjuder.
Under
lektionerna kan eleverna till exempel fundera på vad som kan skilja
deras företag från konkurrenternas och vad som kan vara företagets
trumfkort på världsmarknaden.
Med hjälp av
undervisningsmaterialet klarlägger man också hur en idé kan skyddas
genom att man utvecklar den i en form som omfattas av immateriella
rättigheter.
"På samma gång lär sig eleverna vilka
förutsättningar som gäller för användningen av andras produkter.
Felaktiga uppfattningar rättas till och på det sättet minskar risken för
att bli beskylld för intrång i andras rättigheter", säger Vaara.
Han är glad för responsen från de ungdomar som medverkat i utarbetandet av utbildningsmaterialet: det ser ut som att immateriella rättigheter blivit en naturlig del av företagarstudierna.
Företagsbyar och Businesskurser lär ungdomarna starta företag
Lärandehelheten Företagsby, som TAT startade 2010, har verksamhet i åtta regioner i Finland. Projektmaterialet som handlade om immateriella rättigheter användes hösten 2019 i alla högstadier som omfattas av Företagsbyn.
Jasmiina Tuominen, som är regionkoordinator för Helsingfors och Vanda, berättar att immateriella rättigheter behandlas utifrån begreppet varumärke i Företagsbyn för högstadiet.
"Eleverna planerar ett kännetecken för sitt företag, till exempel en logotyp, slogan eller ett produktmärke. Kännetecknet "skickas" till PRS, och det "registrerade" varumärket är senare en fördel när företaget förhandlar om lån eller kontrakt, eftersom ett varumärke med gott anseende ger framgång", berättar Tuominen.
Av de nästan 20 000 niondeklassister som besöker TAT:s lärandemiljö Företagsbyn deltog cirka 4 500 i pilotprojektet.
Studerande på andra stadiet bekantar sig med företagande på TAT:s Businesskurser. Immateriella rättigheter har integrerats i kursen Försäljning, marknadsföring och kommersialisering. Dessa nya innehåll studeras redan vid flera läroanstalter, och den första feedbacken har varit uppmuntrande.
Dessutom presenteras immateriella rättigheter som en del av åtgärderna för företagsetablering på webbplatsen Opopassi, som utarbetats som stöd för studiehandledning i gymnasiet.
Immateriella rättigheter en del av fostran till entreprenörskap
• Gemensamt projekt för PRS och Ekonomi och ungdom TAT
• Pilotprojektet pågick mellan april 2019 och mars 2020
• Samarbetet fortsätter som ett fortsättningsprojekt till slutet av 2020
• Prövas vid läroanstalter på andra stadiet genom Businesskurser och webbplatsen Opopassi samt i Företagsbyar för högstadiet
• Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet EUIPO finansierade 90 procent av projektet.
Ekonomi och ungdom TAT
• TAT främjar samarbetet mellan skolor och företag, väcker ungdomars intresse för företagande, lär dem ekonomikunskaper och stöder dem när de väljer utbildning och karriär.
• TAT bildades 1947. Hette tidigare Ekonomiska Informationsbyrån.
• TAT:s verksamhet finansieras bland annat av TT-stiftelsen, Finlands Näringsliv EK, företag, stiftelser, undervisnings- och kulturministeriet samt kommuner.
Finsk text: Päivi Helander
Bilder: Päivi Mäkelä (framsidan), Niko Jekkonen/Täydenkuun Kuva, Ekonomi och ungdom TAT