Pääjohtajan katsaus 2019
Vuosi 2019 oli Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH) tuloksellinen.
Kaupparekisteri-ilmoitusten määrä jatkoi kasvuaan, vaikka Suomen taloudellisessa tilanteessa ja elinkeinoelämän toimintaympäristössä oli nähtävissä kasvavia epävarmuustekijöitä.
Vaikka ilmoitusmäärät kasvoivat, saavutimme kaikki hakemusten ja ilmoitusten käsittelyaikatavoitteet. Pystyimme myös lyhentämään käsittelyaikoja asiakastarpeiden mukaisesti.
Myös sähköisten ilmoitusten määrässä saavutimme meille asetetut tavoitteet. Sähköisen asioinnin edistämisen kannalta erityisen merkittäviä ovat vuonna 2019 voimaan tulleen lainsäädännön muutokset siitä, että tavaramerkkihakemukset ja edunsaajailmoitukset voi tehdä ainoastaan sähköisesti.
Työ sähköisten palvelujemme kehittämiseksi jatkui. Vuoden aikana otimme
käyttöön sähköiset palvelut asunto-osakeyhtiöiden perustamisessa ja
edunsaajatietojen ilmoittamisessa. Julkaisimme uusia palveluja
tavaramerkkihakemuksiin liittyvässä asioinnissa. Lisäksi julkistimme
yhdistysrekisterin uudet sähköiset palvelut.
Kaikkien
digihankkeittemme taustalla ovat strategiset tavoitteemme: asiakkaidemme
onnistuminen ja se, että tietomme on avointa ja helppokäyttöistä.
Asiakkaiden ja sidosryhmien palaute on meille tässä työssä ensiarvoisen
tärkeää, ja asiakkaamme osallistuvat sähköisten palvelujen kehittämiseen
yhä systemaattisemmin.
PRH on asiakaspalveluvirasto.
Asiakaskuntamme on laaja ja sisältää muun muassa koko suomalaisen
elinkeinoelämän ja yhdistykset. Mittaamme asiakastyytyväisyyttä
vuosittain muun muassa kyselyin. Myös vuonna 2019 mitattu
asiakastyytyväisyys saavutti asetetun tavoitteen 4,0 (asteikolla 1–5).
Henkilöstön
työtyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla. PRH on edelleen houkutteleva
työnantaja, mikä on viraston asiantuntijapalvelujen ylläpitämiseksi
ensiarvoisen tärkeää.