Pääjohtajan katsaus 2018

Vuosi 2018 oli Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH) vireä ja työntäyteinen.

Suomen suotuisa taloustilanne vaikutti myönteisesti palvelujemme kysyntään. Erityisesti kaupparekisteri-ilmoitusten määrä kasvoi selvästi ja nousi korkeimmalle tasolle viiteen vuoteen.

Saavutimme kaikki keskeiset ilmoitusten ja hakemusten käsittelyajoille asetetut tavoitteet. Erityisen myönteistä oli, että saavutimme ensimmäisen kerran kansallisten patenttihakemusten käsittelyaikatavoitteen 2,4 vuotta. Pitkäjänteisen kehitystyön tuloksena patenttihakemusten käsittelyajat ovat nyt kansainvälisessä vertailussa erittäin kilpailukykyisiä.

Vuotta leimasi työskentely digihankkeiden parissa. Työn alla olivat asunto-osakeyhtiöiden sähköinen perustaminen, yhdistysrekisterijärjestelmän ja yhdistyspalvelujen uudistaminen, sähköisten tilinpäätösten vastaanottaminen sekä patenttiasioiden käsittelyjärjestelmän kehittäminen. Valmistelimme kokonaisvastuun ottamista YTJ-palvelusta. Otimme myös käyttöön ensimmäiset tekoälyä hyödyntävät sovelluksemme.

Asiakastyytyväisyys on jo pitkään ollut tärkeimpiä tulostavoitteitamme. Myös vuonna 2018 asiakaskyselyissä mitattu asiakastyytyväisyys vastasi tavoitetta. Asiakaskyselyjen tuloksissa näkyy pitkäaikainen kehitystyömme asiakaslähtöisyyden parantamiseksi. Työ jatkui osana uuden strategiamme toimeenpanoa.

Muutimme uusiin monityötiloihin vuoden 2017 lopussa ja otimme samalla käyttöön uutta teknologiaa ja uusia työn tekemisen tapoja. Muun muassa näiden toimien seurauksena työn tuottavuus kasvoi ja kustannukset alenivat.

PRH on asiantuntijavirasto, ja siksi tavoitteiden saavuttamisen kannalta henkilökunnan asiantuntemus, motivaatio ja hyvinvointi ovat ratkaisevan tärkeitä. Mittaammekin henkilöstön työtyytyväisyyttä säännöllisesti VM Baro -kyselyllä. Vuonna 2018 kokonaistyötyytyväisyys nousi kaikkien aikojen korkeimmaksi. Tuloksella sijoitumme valtionhallinnon vertailussa erittäin hyvin.

Julkistimme alkuvuodesta uuden strategiamme vuosille 2018–2022 otsikolla "Erinomainen asiakaskokemus – parasta viranomaispalvelua yhdessä". Työ strategisten päämäärien saavuttamiseksi on täydessä vauhdissa, ja tekemistä riittää tuleviksi vuosiksi.